FIRST LEGO League Challenge

A SUBMERGED szezon arany fokozatú támogatója:  

A baráti versengés adja a FIRST LEGO League Challenge lényegét, mely során az akár 10 fős csapatok ringbe szállnak kutatás, problémamegoldás, kódolás, mérnöki tervezés terén és felépített LEGO robotukkal végighaladnak a robotverseny küldetésein. A csapatok emellett az Innovációs projekt keretében valós problémákra keresik egyedi megoldásukat.

A SUBMERGED szezonban belemerülünk a mélységekbe, hisz az idei robotjáték egy izgalmas kalandra hív a különböző óceáni mélységek különböző élővilágába. A napfényzónából kiindulva a csapat fejest ugrik egy korallzátonyba, amely sürgős helyreállításra szorul. Ahogy egyre lejjebb merészkedtek a szürkületi és az éjféli zónába, egy elsüllyedt hajóról fogtok visszaszerezni egy ereklyét, ami biztosan próbára teszi majd a képességeiteket.

Az igazi kihívás a mélység legmélyebb árkaiban vár rátok, ahol egy titokzatos hideg szivárgást fedezhettek fel. Végül visszatértek az alkonyzónába, hogy tovább kutassatok, és felfedezzétek az óceán felszíne alatt rejtőző titkokat. Készüljetek fel egy felejthetetlen felfedezőútra!

A következő oldalakon bemutatjuk a legfontosabb szabályokat, amelyekre figyelnetek kell a FIRST LEGO League Challenge felkészülésetek során.

Fontos, hogy a csapatotok maximum 10 tagú lehet, mivel azt szeretnénk, ha a program minden részéből gyűjtenétek tapasztalatot.

A Challenge versenyek négy pillére

ALAPÉRTÉKEK

A csapatotoknak képviselnie kell a FIRST alapértékeit az egész évad során.

A verseny során:

- Csapatként fogtok együtt dolgozni.

- A robotverseny és a projektfeladatot innovatív módon valósítjátok meg.

- Megmutatjátok, hogy mennyire vagytok befogadóak, és az ötleteiteknek milyen hatása van.

- Minden feladat során remekül tudtok szórakozni.

ROBOT KONSTRUKCIÓ

A csapatotok tart egy rövid prezentációt a robot tervezéséről, programozásáról és a stratégiátokról.

A verseny során:

- Megterveztek és megépítetek egy robotot.

- Programot írtok a feladatok végrehajtásához.

- Az elkészült kód alapján bemutatják a program működését.

- Beszámoltok a robotversenyre tervezett stratégiátokról.

ROBOTJÁTÉK

A csapatotok 2 és fél perces futamokon mutatja meg, hogy mennyi feladatot képes megoldani.  

A verseny során:

- Megtervezitek, hogy a robotverseny mely feladatait fogjátok megoldani.

- Megtervezitek a feladat megoldásához szükséges elemeket.

- Tesztelitek és finomítjátok a program és a robot tervét.

- Részt vesztek a versenyen.

INNOVÁCIÓS PROJEKT

A csapatotok készít egy 5 perces prezentációt, amelyben elmagyarázza az innovációs projektét. 

A verseny során:

- Azonosítotok egy megoldandó problémát.

- Megoldást kínáltok egy a közösségeteket érintő problémára.

- Megosztjátok az ötleteiteket, a visszajelzésekből tanultok.

- A verseny megmutatjátok a kutatásotok eredményét.

A FIRST LEGO League Challenge négy egyenlő súlyozású részének mindegyike a teljes teljesítményetek 25 százalékát teszi ki. A sikeres csapatok ezért általában mind a négy területen jól teljesítenek.

Mire lesz szükségetek?

LEGO Education robot készlet: A FIRST LEGO League versenyeken bármely hivatalos LEGO Education robot engedélyezett az R01 szabályban részletezett felszereléssel. Ugyanakkor két robot használatát javasoljuk: a LEGO Education SPIKE Prime, illetve a LEGO Mindstorms Education EV3 robotokkal lehet a legnagyobb esélyetek a sikeres szereplésre.

Elekronikus eszközök: Minden csapatnak szüksége lesz kompatibilis eszközre, laptopra, tabletre vagy számítógépre a robot programozásához.

SUBMERGED Challenge versenykészlet: A készlet doboza tartalmazza a pályamodelleket, a pályalapot és néhány kiegészítő alkatrészt. A csapatok feladata, hogy az útmutató alapján pontosan megépítsék a modelleket. Ez az első négy foglalkozás feladata. A kiegészítő komponensek a 3M™ Dual Lock™ újrazárható rögzítőelemek, az edzői kitűzők, és a csapattagoknak szánt szezon lapkák.

Challenge pályaalap és asztal: Állítsátok fel egy asztalt az osztályteremben vagy a találkozók helyszínén a pályaalappal. Ha erre a célra nem tudtok asztalt készíteni, a négy fal felállítása is rendkívül hasznos lehet. Természetesen lehetséges a pályaalap földre helyezése is.

Robotverseny vezérelvek

  1. A csapat tagjai közösen dolgoznak azon, hogy tervezzenek, és építsenek egy LEGO robotot, majd programozzák be, hogy autonóm módon gyűjtsön minél több pontot a feladatok megoldásával, teljesítésével egy két és fél perces robotfutam során.
  2. A csapat a két indítási terület egyikéről indítja a robotját, amely a pályán körbejárva megpróbálja a csapat által választott sorrendben megoldani a feladatokat.
  3. A robot úgy van programozva, hogy bármikor visszatérhet bármelyik bázis területre. A csapat addig módosíthatja a robotját, amíg a bázis területén van, mielőtt újra elindul újabb feladatokat teljesíteni.
  4. A csapat hat pontosságjelölővel kezdi a futamot, melyek pontot érnek. Ha szükséges, a robotot kézzel is vissza lehet vinni a bázisra, de a csapat elveszít egy jelölőt a megszakításért.
  5. A futam során csak a robot mozgathat tárgyakat egyik bázis területéről a másik bázis területére. Ha a robot futása megszakad, bármelyik bázis területre visszatérhet.
  6. A feladatok követelményeinek a futam végén láthatónak kell lenniük a pontszerzéshez, hacsak a feladat leírása másként nem rendelkezik.
  7. A csapat három robotfutamban vesz részt, ezek közül csak a legmagasabb pontszám számít.
  8. A csapat az alapértékeket a Gracious Professionalism révén mutatja ki. A bírók minden futam során értékelik a csapatot e szempont szerint is.

Jó szándékú professzionalizmus

A jó szándékú professzionalizmus (Gracious Professionalism®) része a FIRST szellemiségének. A módszer ösztönzi a magas színvonalú munkát, hangsúlyozza mások értékét, és tiszteletben tartja az egyéneket és a közösséget egyaránt.

A jó szándékú professzionalizmus, a kiélezett verseny és a kölcsönös nyereség nem egymástól elkülönülő fogalmak. A jó szándékú szakemberek minden erejüket bevetve szívják magukba a tudást és versenyeznek, de ugyanakkor tisztelettel és kedvességgel bánnak egymás iránt. Kerülik, hogy vesztesként kezeljenek bárkit. Nem verik a mellkasukat, nem nézik la a versenytársaikat. Személyiségükben a tudásszomj, a versenyszellem és az empátia egyszerre jelen van.

A bírók minden csapatnál értékelni fogják a jó szándékú professzionalizmus jelenlétét minden robotfutam után. A jó szándékú professzionalizmus pontok hozzáadódnak a zsűrivel való találkozás után kapott Alapértékek pontszámhoz, annak részét képezi.

A pontozás során a bírók feltételezik, hogy minden csapatnál kiváló szinten (3 pont) jelenik meg a jó szándékú professzionalizmus. Ha a bírók olyan viselkedést figyelnek meg, amelyek ezen elvárt szint felett állnak, a csapat kiemelkedő (4 pont) jellemzést fog kapni. Ha a csapat viselkedésében a jó szándékú professzionalizmus még csak fejlődő szakaszban van, a bírák haladó (2 pont) jellemzést fognak adni.

Ha a csapat nem jelenik meg a robotfutamokon és annak okát nem jelzik a bírók vagy a szervezők felé, akkor a jó szándékú professzionalizmus pontszámnál csak 0-ás eredményt kaphat a kihagyott meccsért. 

A robotverseny feladatai, szabályai

A robotverseny során a célotok, hogy minél több pontot szerezzetek. Viszont ne a pontokra koncentráljatok, ennél sokkal fontosabb, hogy csapatként együtt tudjatok dolgozni, illetve hogy csapatként magabiztos szakértőkké váljatok a technikai problémák megoldásában és közben remekül szórakozzatok.

A csapatotok egy robotot fog építeni LEGO-elemekből és LEGO technológiák felhasználásával. Ezt a robotot programozzátok majd, hogy önmagától megoldjon egy sor feladatot a 2,5 perces robotversenyen, és pontokat gyűjtsön. A robot az indítási területről indul, és a csapat által meghatározott sorrendben próbálja teljesíteni a feladatokat, majd visszatér a bázisra

Pálya áttekintés

 A csapat a bázison változtatásokat hajthat végre a roboton, mielőtt újra elindítaná. Ha szükséges, a robotot kézzel is vissza lehet helyezni a bázisra, ilyenkor azonban a csapat elveszít egy pontosság jelölőt. A csapat több meccset játszik, de csak a legmagasabb elért pontszám számít.

Új szabályok az idei évben

  •  A SUBMERGED szezonban a versenyhelyszínek választhatnak, hogy kívánnak-e (opcionálisan, vagy kötelező módon) a csapatoktól önkénteseket fogadni, illetve, hogy kívánnak-e étkezést biztosítani a versenyzőknek. A csapatok ezen információ birtokában is mérlegelhetnek a versenyhelyszínek között.
  • A 2024-2025-ös szezonban új szintre emeljük az önkéntességet, amelynek részeként a Nemzeti döntőt "Az év önkéntese" díjat is átadjuk majd.

  • Változik a Challenge zsűrizés menete és a pontozólapok is átalakulnak.

  • A regionális helyszínek nagyobb döntési szabadságot kapnak, így érdemes az étkezési és az önkéntes lehetőségekről előre tájékozódni.

  • Minden regionális helyszínen lesz Csapatkoordinátor, aki kifejezetten a csapatok kéréseivel, igényeivel fog foglalkozni.

  • A Nemzeti döntőbe jutott Challange csapatoknál bevezetjük a Booth rendszert, azaz minden csapatnak be kell mutatnia napközben az innováció projektjét.

  • A Nemzeti döntő innovációs kategóriájának első három helyezettje pénzjutalomban részesül. 

  • A Nemzeti döntőről három csapat jut tovább a nemzetközi versenyekre.

    • A Nemzeti döntő első helyezettje a Világfesztiválra nyer kvalifikációt.
    • A Nemzeti döntő második helyezettje szintén kvalifikációt nyer egy általa választott Open versenyre.

    • A további nemzetközi kvalifikációs helyeket a Nemzeti szervező wildcard rendszerben ossza ki a csapatoknak. A wildcard kedvezményezettje nem lehet olyan csapat, amelynek:

      • versenyzői olyan oktatási intézményben tanulnak, amely az adott FIRST LEGO League Challenge szezonban már nyert nemzetközi kvalifikációs helyet, vagy

      • amelynek versenyzői 12 hónapon belül már részt vettek bármely FIRST LEGO League nemzetközi versenyen. A célunk, hogy minél több Magyarországon versenyző csapatnak nemzetközi szereplési lehetőséget biztosítsunk.

  • A 2024/2025-ös szezonban elindítjuk a FIRST Tech Challenge versenysorozatot Magyarországon.

2024/2025 versenyek

Az időpontok mellett látható a régió neve. A listában azon helyszínek láthatók, amelyek már megerősítették részvételi szándékukat a SUBMERGED szezonban. A listát folyamatosan bővítjük.

  • 2025. január 24.
Debreceni regionális selejtező (14/4)
  • 2025. január 25.
Szegedi regionális selejtező (8/3)
  • 2025. január 25.
Budapesti regionális selejtező (20/2)
  • 2025. január 29.
Zalaegerszegi regionális selejtező (10/5)
  • 2025. január 31.
Tatabányai regionális selejtező (10/0)
  • 2025. február 01.
Nyíregyházi regionális selejtező (12/6)
  • 2025. február 08.
Miskolci regionális selejtező (16/9)
  • 2025. február 22.
Magyarországi Nemzeti döntő, Zalaegerszeg
  • 2025. április 23-25.
Magyarországi Utószezon Challenge döntő (Event Hub)

Régióhoz még nem rendelt csapatok száma: 46 csapat

Foglalkozási terv javaslat

Bevezetés (5-10 perc) Feladatok (90-100 perc) Megosztás (5-10 perc)
01. foglalkozás Bemutatkozik az idei kihívás Robotjáték
feladatmodellek
összeépítése
Pálya felállítás Beszéljétek át a pályát
02. foglalkozás Felfedezés alapértékek Edzőtábor 1: Haladjunk körbe Stratégiaalkotás, kódolás Tapasztalatcsere, pakolás
03. foglalkozás Innovációs projekt ötletelés Edzőtábor 2: Játék az objektumokkal Stratégiaalkotás, kódolás Tapasztalatcsere, pakolás
04. foglalkozás Innovációs projekt témalista szűkítés Edzőtábor 3: Reagálás a vonalakra Stratégiaalkotás, kódolás Tapasztalatcsere, pakolás
05. foglalkozás Csapatmunka alapértékek Irányított tengeralatttjáró küldetések Gyakorlás, pont maximalizálás Tapasztalatcsere, pakolás
06. foglalkozás Csapatmunka meghatározása Pszeudókód és versenystratégia Kutatási projekt tervezése Tapasztalatcsere, pakolás
07. foglalkozás Jó szándékú professzionalizmus Versenyfeladatok megoldása Kutatási projekt fejlesztése Tapasztalatcsere, pakolás
08. foglalkozás Kooperáció példák Versenyfeladatok megoldása Kutatási projekt értékelése, tesztelése Tapasztalatcsere, pakolás
09. foglalkozás Példák az innovációra Robot tesztelése és fejlesztése Kutatási projekt tesztelése és fejlesztése Tapasztalatcsere, pakolás
10. foglalkozás Példák a hatásra Robot tesztelése és fejlesztése Projekt prezentáció tervezése Tapasztalatcsere, pakolás
11. foglalkozás Példák a befogadásra Robotdesign prezentáció felkészülés Projekt prezentáció begyakorlása Tapasztalatcsere, pakolás
12. foglalkozás Példák a szórakozásra Robotverseny futamok gyakorlása Teljes prezentáció főpróbája, gyakorlása Tapasztalatcsere, pakolás

Hasznos Linkek

Challenge (SUBMERGED) mérnöki jegyzetfüzet

Challenge (SUBMERGED) csapattalálkozó útmutató

Challenge (SUBMERGED) robotverseny szabálykönyv

Challenge (SUBMERGED) bírói pontozólap  (ENG)

Challenge (SUBMERGED) robotdizájn pontozólap (ENG)

Challenge (SUBMERGED) innováció pontozólap (ENG)

Challenge (SUBMERGED) zsűri visszajelzés (ENG)

Az oldal utolsó tartalmi frissítésének időpontja: 2024.10.31.

A FIRST LEGO League Magyarország aranyfokozatú támogatója:


 

A FIRST LEGO League Magyarországi partnerei:

2024/ HelloWorld Egyesület (helloworldegyesulet.hu) / Minden jog fenntartva.

Kérdésed van az oldalon olvasható információkkal kapcsolatban? Hibát találtál? Írj nekünk: fll@helloworldegyesulet.hu