Hat tégla aktivitások

A SUBMERGED szezon arany fokozatú támogatója:  

A hat tégla (Six Bricks) aktivitásokhoz szükséges kétszer hat darab eltérő színű 2x4-es LEGO DUPLO kocka. A téglák származhatnak már meglévő LEGO készletből, vagy egy Discover More készletből. A Discover More kétszer hat színes téglát tartalmaz, hogy a gyerek és az egyik szülő együtt tudja azt használni. Ezek az aktivitások a tanulás fontosságára világítanak rá, megtanítanak STEM alapfogalmakat, és az osztályteremben történő játékos tanítást is támogatják.

Discover More készlet

A következőkben bemutatjuk mindazon foglalkozásokat, amelyeket érdemes játszanotok a hat téglákat használva:

Trükkös torony

Amit gyerekek megtanulnak: Hogyan tudnak a kezükkel, ujjaikkal precízen végzett műveleteket végezni. Megtanulják a nehézségekkel való szembesülést. Saját megoldási stratégiákat alkotnak, és megtanulják, hogy a hibázás lehet vicces is.

Öt színes LEGO tégla

Tevékenység: Válogassátok szét a LEGO DUPLO elemeket, a gyerekhez és a szülőhöz is kerüljön 6-6 darab tégla. Ezt követően külön-külön tegyétek azokat egymásra úgy, hogy azok a legrövidebb oldalukkal illeszkedjenek egymáshoz (ne kattintsátok össze azokat). Ha készen vagytok, próbáljátok meg azt ismét összerakni a másik kezetekkel, esetleg csukott szemmel, vagy építsetek közösen egy 12 tégla magas tornyot.

Beszéljetek arról, hogy miként sikerült egyensúlyba hozni a tornyotokat. Mi volt az, ami nehezítette, mi az, ami könnyítette a feladat végrehajtását?

Akadálypálya tervezés

Amit a gyerekek tanulnak: A képzeletüket használva képesek reprezentálni egy már létező objektumot. Fejlesztik a kommunikációs képességeiket, miközben azt megpróbálják körülírni.

Tevékenység: Keressetek az interneten képeket akadálypályákról (angolul: obstacle courses), majd azok közül - mind a 12 téglát felhasználva - építsetek meg minél többet. Találjatok ki egy történetet arról, hogy miként lehet a megépített akadálypályát használni, pontosan hol helyezkedik el, kik használják, mi mindent lehet rajta csinálni és így tovább.

Akadálypálya építés

Az építés során használ minél több a relatív pozícióra vonatkozó kifejezést (rajta, alatta, mellette, felette) miközben építetek, illetve minél több jelzőt (magas, nehéz, mókás, csúszós stb.) miközben az építményről beszéltek. 

Ismétlődés

Amit a gyerekek tanulnak: felismerni és követni a mintákat, ismétlődéseket. Megosztani 

Tevékenység: A gyerekeddel közösen játszatok. Mindketten vegyetek magatokhoz hat darab, eltérő színű téglát. Elsőként a gyereked próbáljon meg kirakni egy mintát belőlük, egymás mellé/mögé téve a téglákat, majd másold le azt. Ezt ismételjétek meg 4-5 alkalommal, akár üres hegyeket kihagyva a téglák között (mintha egy szövegbe szóközöket tennétek), vagy mindegyik színhez társítsatok valamilyen hangot (taps, koppintás, csettintés). 

Beszéljetek a mintákról, amit készítettetek. Tegyétek fel a kérdést, hogy miért minta a minta? Próbáljátok a színekkel, pozícióval, helyzettel, hozzáadott hanggal/mozgással körülírni azt. Ha körbenéztek, otthon még mi mindent használhatnátok mintának?

Egymásnak háttal

Amit a gyerekek tanulnak: cselekvés leíró kifejezések használatát, más ember szemszögéből történő gondolkodást

Tevékenység: A gyerekeddel ketten mindketten válasszatok ki hat darab, eltérő színű téglát. Üljetek le, vagy álljatok egymásnak háttal. Elsőként a gyereked építsen valamit a nála lévő téglák felhasználásával (érdemes elsőként 2-3 téglával kezdeni), majd próbálja meg neked elmondani - miközben még mindig egymásnak háttal álltok -, hogy miként építheted meg ugyanazt. Figyelj az instrukcióira, és ne néz hátra, ne szakítsd meg kérdéssel, csak kövesd az általa elmondottakat. Ha készen vagytok, forduljatok meg, és hasonlítsátok össze a két építményt. Beszéljétek meg, hogy milyen volt a feladat, majd cseréljetek szerepet.

Beszéljetek arról, hogy mi volt az, ami trükkös, nehéz volt. Könnyebb lenne-e esetleg, ha egymásnak kérdéseket tudnátok feltenni. Miként tudnád még ugyanazt a modellt elmesélni? Más szavakat kellene esetleg használnod?

Memóriajáték

Amit a gyerekek tanulnak: információ tárolása a rövidtávú memóriában, a figyelem fenntartása a zavaró tényezők kizárásával.

Alaptevékenység: Elsőként tegyetek ki hat darab, eltérő színű téglát.  Ezt követően Válaszd ki bármelyik kettőt, majd illeszd azokat össze úgy, hogy azok teljes egészében fedésben legyenek egymással (lásd lentebb a jobb oldali képen). Mutasd meg a gyerekednek, hogy azt jól láthassa 5 másodpercig, majd tüntesd el a szeme elől. Ezt követően építse meg pontosan azt, amit látott. Ismételjétek meg a feladatot több variácóban, egyre több kockával. 

Ha eltérés van, beszéljetek arról, hogy mire emlékszik, és hogy mit épített. Milyen eltérés van (ha van)? Mit tanult mindenből? Ha elnyújtanátok az aktivitást, segíthetsz szín alapú rávezető kérdésekkel neki emlékezni.

Nehezítés: Vegyél elő újra két téglát, majd illeszd azokat össze, hogy azok ne teljesen illeszkedjenek. Mutasd most ezt meg 5 másodpercig, majd a gyerek(ek) próbálják meg azt lemásolni. Ha ez már magabiztosan megy, akkor egyre több téglát használj fel. Közben lehet néhány elterelő kérdést feltenni, hogy nehezítsd a feladatot (például: Mi a kedvenc ételetek? Mi az, ami még piros? stb.).

Az oldal utolsó tartalmi frissítésének időpontja: 2024.10.07.

A FIRST LEGO League Magyarország aranyfokozatú támogatója:


 

A FIRST LEGO League Magyarországi partnerei:

2024/ HelloWorld Egyesület (helloworldegyesulet.hu) / Minden jog fenntartva.

Kérdésed van az oldalon olvasható információkkal kapcsolatban? Hibát találtál? Írj nekünk: fll@helloworldegyesulet.hu