Discover fejlesztési terv
Az oldal utolsó tartalmi frissítésének időpontja: 2023.11.23.
A Discover oktatási módszertant kifejezetten a 4-6 éves korosztályra fejlesztette ki a dán LEGO Education és az Amerikai Egyesült Államokban megtalálható FIRST civil szervezet, amelynek célja a gyermekek iskolára való felkészítése, az együttműködő, kommunikációs készség, valamint a finom motoros képességek fejlesztésre, valamint a természettudományi, matematikai tudományok népszerűsítése, azokkal kapcsolatos alapvető fogalmak megismertetése a korosztállyal.
Fejlesztési terv
|
Középső csoport |
Nagycsoport |
Iskolai előkészítő |
Természettudományok |
Részt tudok venni STEM-mel (tudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika) kapcsolatos beszélgetésekben.
Felismerem, megfigyelem a, tárgyakat, anyagokat és eseményeket. Kérdéseket teszek fel, hogy információkat gyűjtsek és előrejelzéseket tegyek. |
Felfedezem, hogy a tolás és húzás különböző műveletei hogyan változtatják meg egy tárgy mozgását, és hogy amikor a tárgyak ütköznek, az hatással van a mozgásukra. |
Felismerem, hogy a nagyobb lökések és húzások felgyorsítják vagy lelassítják a dolgokat.
Egyszerű tesztekből tudok bizonyítékokat gyűjteni. |
Matematika |
A DUPLO kockák segítségével megértem a számokat és a mennyiségeket. Felfedezem, összehasonlítom és formázok különböző alakzatokat, miközben felfedezem a tárgyak helyzetét a térben. |
Le tudom írni egy tárgy jellemzőit, például a hosszúságot és a súlyt. Össze tudok hasonlítani a kisebb és nagyobb tárgyakat, meghatározva a köztük lévő különbséget. |
Értem, hogyan kell mérni valamit, és két- és háromdimenziós formákkal olyan alakzatokat építeni vagy rajzolni, amelyeknek bizonyos formái vannak. |
Nyelv és kommunikáció |
Megértek néhány STEM szót és kifejezést, és fel tudom használni őket a beszélgetésben, amikor egyszerű kérdésekre válaszolok. Azonosítani tudom az érzéseimet az egyes foglalkozásokkal kapcsolatban, és meg tudom mutatni, hogy mit jelent számomra az, amit felépítettem. |
Kérdéseket tudok feltenni és válaszokat tudok megfogalmazni új STEM kifejezéseket használva. A terveimet részletekbe menően tudom elmesélni másoknak, munkameneteként bemutatva azt. |
Új STEM szavakat tudok írni és megérteni, amelyek olyan cselekvéseket írnak le, amelyeket befejeztem vagy megfigyeltem. Rajzok segítségével részleteket adhatok hozzá ahhoz, amit már megépítettem, és világosan, érthetően tudom megosztani az ötleteimet. |
Termékfejlesztés |
Ötleteket hozok fel egy probléma megoldására, és többféle módot választok a tervezés megtervezéséhez és a megoldás felépítéséhez. |
Elemzek két objektumot, amelyek ugyanazt a problémát oldják meg, összehasonlítva azok erősségeit és gyengeségeit. |
Tudok egyszerű vázlatot, rajzot vagy fizikai modellt készíteni, hogy illusztráljam, hogyan működik az, és megfogalmazzam, hogyan segít a modellem egy probléma megoldásában. |
Algoritmikus gondolkodás |
Olyan eseménysorozatot ismerek fel, amit a napi rutinok és feladatok elvégzéséhez vezet. |
A bonyolultabb problémákat kisebb darabokra bontom, és egyszerű lépéseket tervezek a problémák megoldására. |
Felismerem a mintákat és kapcsolatot teremtek a hasonló problémák között. Az egyes foglalkozások fontos lépéseire összpontosítok, és azonosítom a probléma megoldásához szükséges információkat. |
A 12 alkalmas foglalkozások kis, 3-4 fős csoportokban zajlanak, amelyek során a gyerekeknek a rendelkezésre álló LEGO DUPLO elemekkel különféle feladatokat kell végrehajtaniuk, majd közösen kell megoldást találniuk egy felmerülő problémára, és együtt kell egy olyan modellt építeniük, amely a megoldást jelentheti.
A cél a 4-6 éves gyermekek körében az együttműködő, a kommunikációs, problémamegoldó és a finom motoros készségek fejlesztésre, valamint a természettudományok népszerűsítése. Célunk, hogy a program hatására a gyermekek körében kialakítsunk egy olyan tanulási tudást, készséget, amely hatására sikeresebben tudnak majd érvényesülni az általános iskolákban.
Tanulási célok
X: A szabványt egyértelműen a program tevékenységei kezelik.
O: Ezt a szabványt meg lehet oldani a FIRST® LEGO® League Discover részeként, akár az edző vagy a tanár által a diákokkal való munka során tett lépésekkel, akár a program által meghatározott feltételekkel.
Tartomány |
Állítás |
Cél |
A tanulás megközelítései |
Érzelmi és viselkedési önszabályozás |
|
A gyermek növekvő függetlenséggel kezeli az érzelmeket. |
O |
|
A gyermek növekvő függetlenséggel követi az osztálytermi szabályokat és rutinokat |
X |
|
A gyermek megfelelően kezeli és gondozza az osztálytermi eszközöket |
X |
|
A gyermek növekvő függetlenséggel kezeli a tetteket, szavakat és viselkedést. |
O |
|
Kognitív önszabályozás (végrehajtó működés |
||
A gyermek egyre növekvő képességet mutat az impulzusok ellenőrzésére. |
O |
|
A gyermek fenntartja a fókuszt és fenntartja a figyelmet minimális felnőtt támogatással. |
X |
|
A gyermek kitart a feladatokban |
X |
|
A gyermek szem előtt tartja az információkat, és manipulálja azokat a feladatok elvégzéséhez. |
X |
|
A gyermek rugalmasságot mutat a gondolkodásban és a viselkedésben. |
X |
|
Kezdeményezés és kíváncsiság |
||
A gyermek kezdeményező készséget és függetlenséget mutat |
X |
|
A gyermek érdeklődést és kíváncsiságot mutat a körülötte lévő világ iránt. |
X |
|
A gyermek kimutatja kreativitását a gondolkodásban és a kommunikációban. |
X |
|
A gyermek a képzeletet használja a játékban és a másokkal való interakciókban. |
X |
|
Szociális és érzelmi fejlődés |
Kapcsolatok felnőttekkel |
|
A gyermek pozitív kapcsolatokat és interakciókat folytat és tart fenn felnőttekkel. |
X |
|
A gyermek pro szociális és együttműködő viselkedést folytat a felnőttekkel. |
X |
|
Kapcsolatok más gyermekekkel |
||
A gyermek pozitív interakciókat és kapcsolatokat tart fenn más gyermekekkel. |
X |
|
A gyermek kooperatív játékban vesz részt más gyerekekkel. |
X |
|
A gyermek alapvető problémamegoldó készségeket használ a többi gyermekkel való konfliktusok megoldására. |
X |
|
Érzelmi működés |
||
A gyermek az érzelmek széles skáláját fejezi ki, és felismeri ezeket az érzelmeket önmagában és másokban. |
O |
|
A gyermek törődést és figyelmet fejez ki mások iránt. |
O |
|
A gyermek növekvő függetlenséggel kezeli az érzelmeket. |
O |
|
Identitás és az összetartozás |
||
A gyermek felismeri önmagát, mint egyedülálló egyént, akinek saját képességei, jellemzői, érzelmei és érdeklődési köre van. |
X |
|
A gyermek kifejezi a saját készségeibe vetett bizalmát és pozitív érzéseit önmagával kapcsolatban. |
X |
|
A gyermek úgy érzi, hogy a családhoz, a közösséghez és más csoportokhoz tartozik. |
X |
|
Nyelv és kommunikáció |
Részvétel és megértés |
|
A gyermek mások kommunikációjára és nyelvére figyel.
|
X |
|
A gyermek megérti és reagál mások egyre összetettebb kommunikációjára és nyelvére. |
X |
|
Kommunikáció és beszéd |
||
A gyermek változtatja a nyújtott információ mennyiségét, hogy megfeleljen a helyzet igényeinek |
X |
|
A gyermek megérti, követi és használja a megfelelő társadalmi és társalgási szabályokat. |
X |
|
A gyermek egyre hosszabb, részletesebb és kifinomultabb módon fejezi ki önmagát. |
X |
|
Szókincs |
||
A gyermek sokféle szót, kifejezést megért és használ különböző célokra. |
X |
|
A gyermek megismeri a szavak kategóriáit és a szavak közötti kapcsolatokat |
O |
|
Írástudás |
Fonológiai tudatosság |
|
A gyermek tudatában van annak, hogy a beszélt nyelv kisebb hangszegmensekből áll. |
O |
|
Írás és ábécé ismeretek |
||
A gyermek bemutatja az írás használatának megértését és az írás működését szabályozó szabályokat |
|
|
A gyermek azonosítja az ábécé betűit, és helyes hangokat hoz létre a betűkhöz társítva. |
|
|
Szövegértelmezés és szövegszerkesztés |
||
A gyermek bemutatja a narratív struktúra megértését a történetmesélés / újramesélés révén. |
O |
|
A gyermek kérdéseket tesz fel és válaszol meg egy felolvasott szöveggel kapcsolatban. |
X |
|
Írás |
||
A gyermek különböző célokra ír, egyre kifinomultabb jeleket használva. |
|
|
Matematikai fejlesztés |
Számolás és számosság |
|
A gyermek ismeri a számok neveit és a számlálási sorrendet. |
O |
|
A gyermek felismeri az objektumok számát egy kis készletben. |
O |
|
A gyermek megérti a számok és a mennyiségek közötti kapcsolatot. |
O |
|
A gyermek összehasonlítja a számokat. |
O |
|
A gyermek egy mennyiséget 5-ig írt számokkal társít, és elkezdi írni a számokat. |
O |
|
Műveletek és algebrai gondolkodás |
||
A gyermek az összeadást összeadásként, a kivonást pedig elvételként értelmezi. |
O |
|
A gyermek megérti az egyszerű mintákat. |
X |
|
Mérés |
||
A gyermek az objektumokat különböző attribútumaik alapján méri szabványos és nem szabványos méréssel. Az attribútumok közötti különbségeket használja az összehasonlításhoz. |
O |
|
Geometria és térérzékelés |
||
A gyermek azonosítja, leírja, összehasonlítja és összeállítja az alakzatokat. |
X |
|
A gyermek feltárja a tárgyak helyzetét a térben. |
X |
|
Tudományos érvelés |
Tudományos érdeklődés |
|
A gyermek megfigyeli és leírja a megfigyelhető jelenségeket (tárgyakat, anyagokat, organizmusokat és eseményeket). |
X |
|
A gyermek tudományos beszélgetést folytat. |
X |
|
A gyermek összehasonlítja és kategorizálja a megfigyelhető jelenségeket. |
O |
|
Érvelés és problémamegoldás |
||
A gyermek feltesz egy kérdést, információkat gyűjt és előrejelzéseket tesz. |
X |
|
A gyermek vizsgálatokat és kísérleteket tervez és végez. |
O |
|
A gyermek elemzi az eredményeket, következtetéseket von le és kommunikálja az eredményeket. |
O |
|
Perceptuális, motoros és fizikai fejlődés |
Nagymotoros mozgás |
|
A gyermek megmutatja a nagy izmok irányítását, erejét és koordinációját. |
O |
|
A gyermek észlelési információkat használ a tárgyakkal és más emberekkel való mozgások és interakciók irányítására. |
X |
|
Kismotoros mozgás |
||
A gyermek növekvő kontrollt, erőt és koordinációt mutat a kis izmokban. |
X |
|
Egészség, biztonság és táplálkozás |
||
A gyermek személyes higiéniai és öngondoskodási készségeket mutat. |
|
|
A gyermek olyan ismereteket és készségeket fejleszt ki, amelyek elősegítik a tápláló ételek kiválasztását és étkezési szokásait. |
|
|
A gyermek bemutatja a személyes biztonsági gyakorlatok és rutinok ismeretét. |
|