Az oldal utolsó tartalmi frissítésének időpontja: 2023.09.14.
Avagy kapcsolódási pontok a FIRST LEGO League oktatási programja és a Nemzeti alaptanterv (továbbiakban: NAT) között. A tanári útmutatónk segítségével a 3. osztályos diákokat a tanórák keretein belül vezetheted be a projektalapú oktatás világába.
Kutatásokból tudjuk, hogy ha lehetővé tesszük a gyermekek számára, hogy több érzékszervüket használják a tanulási folyamat során, sokkal nagyobb eséllyel értik meg és emlékeznek a tanultakra. Más szóval, megtanulják, hogyan kell tanulni.
A LEGO robotok programozása, illetve az FIRŠT LEGO League Explore kihívás a valamennyi kiemelt kompetenciaterület fejlesztését elősegíti, több módon fejleszti. Ezért is fontos, hogy megtaláljuk azokat a témaköröket, ahol beépíthető az óratervekbe, átkonvertálható a tantárgyak témaköreibe.
A NAT2020 Technológia tanulási területe erre tökéletes lehetőséget ad:
A LEGO Spike Essential robot programozásával a Digitális kultúra, a FIRST LEGO League Explore kihívás csapatposzter és csapatmodell elkészítésével pedig a Technika és tervezés tantárgy óráin foglalkozhatunk.
Megvalósítási javaslat
Az órarendi megvalósítást egymást követő tanórákkal kialakított dupla órás blokkokkal lehet segíteni. Ha a Digitális kultúra – Technika és tervezés órákat napközis foglalkozás követi, további lehetőségek nyílnak az alkotópedagógiai, élménypedagógiai eszköztár bővítésére, a kreatív alkotó munka folytatására is.
Mivel a fenti tantárgyak heti 1 órásak, így a projektbe bevont 12 óra (6-6 óra) az éves óraszám (36 óra) egyhatodát teszi ki.
Miért fontos, hogy integráljuk a tanórákba a kihívást?
A versenyfelkészítés, tehetséggondozás is egy módja a LEGO programjaihoz való csatlakozásra, de abban az esetben nem kapja meg minden tanuló a lehetőséget, csak a kiválasztott tehetséges diákok.
Ha a tanítási órákon is alkalmunk nyílik a kooperatív csoportmunkára, megtapasztalják az első sikerélményeket a kódolásban, a robotika alapjait nagyobb motivációval sajátítják el. Találkoznak élménypedagógiai, alkotópedagógiai módszerekkel. Megtapasztalják a flow-élményt, elmélyülten tevékenykednek. Olyan programozási sorokat képesek írni – állítanak össze a blokkok segítségével – amelyek valamilyen interakciót (fény- vagy hangjelenség, mozgás) váltanak ki az eszközből.
Az új LEGO-készletek már nem a klasszikus 4C módszerrel (kapcsolódás-konstruálás-átgondolás-folytatás) dolgoznak, hanem az úgynevezett 5E egységeivel (elkötelezettség, felfedezés, magyarázat, kidolgozás, értékelés), így megjelenik az értékelés is. Fontos, hogy értékeljék az alkotásokat, mert szabadon továbbfejleszthetik azokat, de ehhez szükségük van a visszajelzéshez. Az értékelés új lehetőségei nyílnak meg: a fejlesztő értékelés, vagy a játékosítás (gamifikáció) segítségével nem jegyekkel, hanem különböző mérföldkövek beiktatásával, jelvények, pontok szerzésével haladnak előre a célig. Ezáltal válik játékká a tanulás: a feladat „kötelező” mivolta oldódik, s bár nem garantált, hogy mindenki egyformán elköteleződik, de mindenképp jobban bevonódnak a folyamatba és a pályaorientációs hatás is fontos: a tanulók nagy többsége nyilatkozik úgy, hogy a robotika óráknak köszönhetően érdeklődőbbek lettek a mérnöki tudományok, vagy épp a prezentáció- kommunikáció iránt.
Mivel a FIRST LEGO League Explore program évről-évre más tematikával jelentkezik, az adott csoportoknál a következő tanévben is tarthatunk ilyen projektórákat, építve az előző év tapasztalataira, egyfajta spirális bővítésre ad lehetőséget a tananyagban is.
A 12 foglalkozás felépítése, illesztése a NAT-hoz
Technika és tervezés
3. osztály
II. Tárgykészítés (6 óra)
Az óra sorszáma
Az óra témája
Új fogalmak
A kerettantervben megjelölt fejlesztési feladatok, ismeretek, tanulási eredmények
Javasolt tevékenységek, munkaformák
1.
Építsünk!
Anyagok és alakításuk: papír
Csoportalakítás, papírtorony vagy lánc készítése papírból
Explore tematika
Projekttervezés
Ismerkedés az FLL Explore készlettel
Építés LEGO elemekből
anyag, fizikai tulajdonság, anyagvizsgálat,
hajlíthatóság, alakíthatóság, funkciónak megfelelő alkalmazás,
mérés
történetmesélés
Önálló tervezés és kivitelezés támogatása
A kreativitás erősítése
Munkafolyamatok algoritmizálása
Pontos munkavégzés iránti igény fejlesztése
Társas tanulási tevékenységek előtérbe helyezése
Felelős szerepvállalás és a munkamegosztás erősítése
A segítségnyújtás és -kérés szabályainak értelmezése
Reális értékelési készség fejlesztése
Szükséges korrekciók elvégzésének elősegítése
Balesetmentes eszközhasználat fejlesztése
A takarékosság iránti igény fejlesztése
Anyagvizsgálatok felhasználhatósági szempontok alapján
Tárgykészítés papírból
A papír tulajdonságai, felhasználhatósága
Papírmunkák: nyírás egyenes és ívelt vonal mentén
Az alkotás örömének átélése csapatmunkában
A munkamegosztás előnyeinek kihasználása
Aktív szerepvállalás a csoport eredményessége érdekében
Közösen alkotott szabályok betartása
A közösségen belüli segítőkészség fejlesztése
A tolerancia és empátia fejlesztése
Megfigyelő- és feladatmegoldó képesség fejlesztése
Anyagvizsgálat érzékszervekkel
Papírfajták tulajdonságainak megfigyelése, mit miből készítünk, és miért