Challenge // Offline és online versenyek menetrendje
Az oldal utolsó tartalmi frissítésének időpontja: 2023.01.26.
A FIRST LEGO League Challenge lehetőséget ad klasszikus helyszínen történő, valamint online versenyzésre is a remote platformon keresztül. A pontos versenymenetrend helyszínenként eltérhet, amelyről a regionális helyszínek külön értesítik a csapatokat (amennyiben eltérnek az itt leírtaktól).
Offline versenyek
Az offline versenyek esetén az adott döntő egy napon belül lezajlik. A csapatoknak robotverseny esetén legalább egy tesztkörön, valamint három éles futamon kell résztvenniük, amelyek nem lehetnek hosszabbak 2 és fél percnél.
A legjobb csapatok a robotverseny során kieséses rendszerben is megmérkőzhetnek, ám azok pontszáma már nem számít bele a verseny végső pontszámába.
A csapatoknak emellett be kell mutatniuk az innováció projektjüket, a robotkonstrukciójukat, valamint azt, hogy milyen szinten képviselik a FIRST alapértékeket (lásd lentebb).
FIRST alapértékek:
Felfedezés Új képességeket, ötleteket fedezünk fel a verseny során. |
|
Csoportmunka Együtt sokkal erősebbek vagyunk! |
|
Tisztelet Tiszteljük egymást és a különbözőségeinket. |
|
Hatás Mindent azért teszünk, hogy hatással legyünk a világunkra. |
|
Innováció A saját kreativitásunk célja a valós problémák megoldása. |
|
Szórakozás Élvezzük minden egyes percét annak, amit csinálunk. |
A korábbi szezonoktól eltérően a RePlay versenysorozaton belül a csapatok már nem különböző helyszíneken mutatják be robot design, innováció/prezentáció és csapatmunka (idén már FIRST alapértékek) tudásukat, képességeiket, hanem a zsűrinek egyetlen 30 perces találkozó során értékeli a csapatokat a lenti ideális folyamat alapján.
Az offline versenyek esetén a csapatoknak elsőként az innováció kutatásukat kell prezentálniuk (5 percben), majd legjobb tudásuk szerint válaszolniuk a zsűri kérdésére (5 percben). Ezt követően történik a robotdizájn bemutatása (5 percben) és az ahhoz tartozó kérdés-felek (5 percben) blokk, amelyet követően az alapértékek zsűri - aki a többi feladat során is figyeli a csapatokat - rövid kérdéseket tesz fel a csapat tagjai számára a pontosabb értékelés érdekében (3 percben). Ezt követően a zsűri egy rövid visszajelzést ad a csapatnak (5 percben), majd utána - immár a csapat jelenléte nélkül - kitölti az értékelőlapokat (értékelendő területenként egyet).
Fontos, hogy a robotdizájn értékelésbe a robot kódja is beletartozik, amely a 2020/2021-es szezontól bármilyen programnyelvben íródhat, így az adott helyszínek előzetesen dönthetnek úgy, hogy a náluk szereplő csapatoktól előzetesen bekérhetik a programkódra vonatkozó információkat.
Online versenyek
Az online versenyek jellemzően nem egy napon belül zajlanak. A robotfutamokat előzetesen kell rögzíteni, a tesztkörrel együtt, a prezentációról is egy videót kell feltölteni, illetve a robotdizájn értékeléshez is előzetesen el kell küldeni minden releváns dokumentumot, képet a bíráknak.
A robotfutamok kapcsán az adott regionális, vagy nemzeti döntő szervezője egy tesztfutam videóját kéri be a csapatoktól, amely alapján nem csak a robotfutammal , hanem a rögzített videó esetleges pontatlanságaival kapcsolatban is visszajelzést küld a csapatnak.
Megjegyzés: remote versenyek esetén nem kötelező a versenyasztal használata, azaz a csapatok a Challenge pályát akár a padlóhoz is rögzíthetik szigetelőszalaggal. Ha a csapat nem használ keretet, akkor a fallal kapcsolatos feladatoknál különszabályok lépnek életbe. ha a robot lefut a matracról, akkor az hibás indításnak számít: ekkor a robotot vissza kell tenni a bázisra, és az adott csapat elveszít egy pontosságjelölőt.
A tesztfutamot követően a csapatoknak három robotfutamot kell rögzíteniük és elküldeniük a szervezőknek a remote platformon keresztül a megadott időre. Ugyanígy a megadott időre fel kell tölteni a rögzített prezentáció videót, valamint a robotdizájn értékeléshez szükséges képeket, dokumentumokat.
Az egyes területek kiértékelése egy online meeting keretén belül történik. Robotverseny esetén a csapatok egy online találkozó esetén beszélhetik meg a pontszámokat a bírókkal, míg a zsűrivel egy 25 perces online találkozón belül találkozhatnak, ahol a zsűri tagjai az offline versenyhez hasonlóan kérdéseket tehetnek fel. Az egyedüli különbség, hogy az innováció prezentáció nem a találkozón belül történik, arra a zsűri tagjai már csak reflektálnak a találkozó alatt.
Legyen szó offline, vagy online versenyről, a zsűri és a bírók által adott pontszámok a remote platform felületén jelennek meg a csapatok számára a részletes, írásos visszajelzésekkel együtt.
A versenyeken kiosztott díjak
A versenyeken a szervezők az alábbi díjakat osztják ki a csapatoknak:
-
A legjobb csapat (az összesítésben legtöbb pontot gyűjtő csapatnak)
-
A legjobb csapatszellem (a legtöbb FIRST alapérték pontszámot begyűjtő csapatnak)
-
A legjobb innováció (a legtöbb innováció pontszámot begyűjtő csapatnak)
-
A legjobb robotkonstrukció (a legtöbb robotdizájn pontszámot begyűjtő csapatnak)
-
A legjobb robotjáték (a robotfutamokon legtöbb pontszámot elérő csapatnak)
-
A legjobb edző/mentor (csapatok jelölhetik díjra a saját edzőjüket, a kiosztásról a szűri dönt)
Opcionális díjak:
-
Áttörés díj (A csapat jelentős előrelépést tett saját magabiztossága, és képességei terén, valamint megértették, hogy amit felfedeztek, az fontosabb, mint amit nyertek)
-
Feltörekvő díj (Olyan csapat akikre a bírók felfigyeltek, és nagy dolgokat vihetnek véghez jövőben)
-
Motiváció díj (A csapat magáévá tette a FIRST LEGO Leauge kultúráját a csapatépítés, csapatszellem és lelkesedés terén)
A zsűri által kiosztandó díjak kiosztásának menete:
A díjak kiosztásánál figyelembe kell venni az alábbi szabályokat:
- A jószándékú professzionalizmus pontszámok az Alapértékek pontszámokba tartoznak bele, a Robotjáték pontszámokba nem
- A négy részterület (Alapértékek, Innováció, Robotkonsrukció, Robofutam) egyenlő súllyal számít az összesített pontszám számítása során
- A Robotjáték során a bírók azt pontozzák, hogy az adott futam során milyen teljesítményt nyújt a robot, ami egy objektív pontozás. A robotkonstrukció esetén a zsűritagok a robot fejlesztésének a teljes folyamatát vizsgálják, amelybe beletartozik a stratégia, a hardver és a szoftver létrehozása mögött álló tudatosság, valamint az is, hogy a termékfejlesztés során mennyire figyeltek a visszajelzésekre, a szerzett tapasztalataikat miként építették be a robotba. Emiatt előfordulhat, hogy egy csapat jól teljesít a robotfutamon, de a robokonstrukció pontszáma viszont alacsony - és természetesen fordítva is alakulhatnak a pontszámok
- A díjak kiosztásának folyamatát a Zsűri elnökének kell levezetnie.
- A díjak nem feltétlenül azon csapatoknak járnak, amelyek az adott kategóriában a legtöbb pontot érik el, a zsűrinek joga és lehetősége van más csapatoknak adni a trófeákat. A zsűri minden esetben tegye fel a kérdést: "Biztos, hogy a legtöbb pontszámot gyűjtő csapat érdemli meg a díjat?"
- A díjak meghatározása előtt le kell zárni a pontszámokat. A pontszámok díjakhoz történő igazítása kerülendő, mivel az hatással lehet az összesített pontszámra.
- A legjobb edző díját azon edzők között kell kiosztani, akiket a csapatok jelöltek a díjra. Ha egy jelölés sem érkezett, akkor a zsűritagok bármelyik edzőnek kioszthatják a díjat (a díjat minden esetben ki kell osztani)
- A FIRST útmutatása alapján egy csapat a 4 főkategóriából csak egy díjat nyerhet egy versenyen, amely alól kivételt képez A legjobb edző és A legjobb robotjáték díja, illetve A legjobb csapat díj (azaz a zsűri által kiosztandó A legjobb Innováció, A legjobb csapatszellem valamint A legjobb robotkonstrukció díját három különböző csapatnak kell kiosztani, függetlenül a pontszámoktól).
A díjakat az alábbi sorrendben érdemes meghatározni:
- A legjobb csapat
- Továbbjutó(k)
- A legjobb robotjáték
- A legjobb csapatszellem
- A legjobb innováció
- A legjobb robotkonstrukció
- Áttörés/Motiváció/Feltörekvő díj
- A legjobb edző
- Helyi díjak
A FIRST LEGO League Magyarország aranyfokozatú támogatója:
A FIRST LEGO League Magyarországi partnerei:
2024/ HelloWorld Egyesület (helloworldegyesulet.hu) / Minden jog fenntartva.
Kérdésed van az oldalon olvasható információkkal kapcsolatban? Hibát találtál? Írj nekünk: fll@helloworldegyesulet.hu